26 oktober 2007

Welke ondervloer voor een massief houten vloer?

Ik wil een massief houten vloer laten plaatsen. Nu heb ik de keus uit Quick en Quiet ondervloer of de TNO goedgekeurd ondervloer van SoundEx. Beide zijn volgens de verkoper goed. Echter SoundEx zijn platen waardoor ik mijn deuren moet afschaven. De Quick en Quiet is eigenlijk voor laminaat (tenminste hiervoor TNO goedgekeurd). Nu is mijn vraag, ik vind het belangrijk dat mijn onderburen geen last hebben van mij (appartement van 1999) en het geluid in de kamer maakt me niet uit. Maakt het dan wat uit welke ondervloer ik kies?

1 opmerking:

Marvic.biz zei

De keus aan ondervloeren is breed. Dit komt doordat iedere vloer(bedekking) een eigen akoestiek heeft. Zo gedraagd een massieve plank zich anders dan bijv. lamelparket van ong. dezelfde dikte - en helemaal in vergelijking met een laminaat.

Ik heb deze vraag al vaker gehad en ook bij diverse fabrikanten gevraagd. Zij zijn dan ook heel duidelijk dat de juiste
ondervloer gebruikt wordt.

De ondervloeren worden allemaal getest en gecertificeerd door TNO. Als het een 10dB vermindering geeft dan krijgt deze ondervloer een certificaat (in combinatie met een bepaalde vloerbedekking). Dus de combinatie van óf laminaat en quick & quiet krijgt een rapport en niet de ondervloer zélf.

Óók is het onmogelijk om iedere installatie te testen en is iedere bouw ook weer anders (qua akoestieke eigenschap). Het blijft dan bij een schatting.

Indien de quick & quiet niet voldoende geluiddemping geeft dan zou de houten vloer eruit moeten en een correcte ondervloer geplaatst moeten worden.

Indien de Soundex óók nog niet voldoende geluidsvermindering bereikt dan blijft de vloer(bedekking) gewoon liggen want u heeft het meest haalbare gedaan en voldaan aan de wettelijke eisen.

Uiteraard is mijn advies dan gebruik van de Soundex vloerplaten.